Logboek Calabrie deel 1

Proloog

We zijn alweer 2 weken van huis, dus tijd om even wat van ons te laten horen.

2012/01/12 – 2012/01/14

We zijn in 1 keer naar Saint Antonin du Var in Zuid-Frankrijk gereden om bij Bettie en Wim (Roerdinkholder) een paar dagen bij te komen, voordat we verder naar het Zuiden van Italie zouden gaan. Het was prachtig weer, dus dat was genieten geblazen. Ook van de heerlijke kookkunst van Bettie natuurlijk.
Tootsie (de kat) kon ook even bijkomen want echt leuk vindt ze het niet, zo’n lange reis.

2012/01/15 – 2012/01/16

We zijn zondagochtend vertrokken naar Italië. We hadden in Cassino (voorbij Rome) een hotel gereserveerd. De reis ging voorspoedig met mooi weer. We kwamen rond 6 uur in Cassino. Dit plaatsje ligt zo’n anderhalf uur rijden voor Napels. Het was net donker dus even zoeken naar het hotel. Eindelijk om 7 uur het hotel gevonden. Ruurd had problemen om binnen te komen bleek dat hij op een bel bij een deur ver naast de ingang had moeten drukken.

Nog even rondgelopen in het centrum. Het was er druk omdat er die dag een grote markt was. Wat gedronken met een hapje in een leuk tentje en toen snel naar bed want de tocht was toch wel vermoeiend geweest. De volgende dag verder. Het was redelijk rustig op de weg. Mooie tocht. Reden langs de Vesuvius vulkaan (aan de oostkant). De weg was vreselijk vaak opgebroken wat waardeloos rijden was. Waren om 3 uur bij de villa in Borgo Ferri bij Santa Caterina dello Ionio.

Alles uitgepakt en Tootsie op haar gemak gesteld waarna we snel even in het dorp wat boodschappen hebben gehaald. Tijdens het koken raakte de gasfles leeg, maar er was gelukkig ook nog een electrische plaat waar de soep op warm gemaakt kon worden. De slaapkamer was erg koud, dus lekker tegen elkaar aan onder het donzen dekbed.

2012/01/17

Op dinsdag druk, want we moesten achter een dongel aan voor internet toegang op de computer en boodschappen doen. We zijn naar Guardavalle gegaan om een dongel aan te schaffen in een soort BCC maar dan ter grootte van een PhoneHouse winkel. Boodschappen bij de Spar gedaan. Getanked (erg duur in Italië) en gasfles omgeruild. Het was bewolkt en koud. Men liep hier zelfs met mutsen op.

Als we weer op Borgo Ferri zijn krijgen van de schoonmaakster een tas met sinaasappels, mandarijnen en citroenen uit de tuin, met de met handgebaren begeleide mededeling dat we die ook zelf mogen plukken.

2012/01/18

Aan het ontbijten

Aan de "fruit met yoghurt".

Op woensdag was het zonnig. Lekker buiten ontbeten en koffie gedronken. Na de lunch naar Soverato gegaan. Daar wat rondgekeken en boodschappen gedaan.

2012/01/19

Aan het wieden

Donderdag ook weer mooi weer. Weer lekker buiten gezeten en wat in de tuin gewerkt. Ik probeer steeds wat Italiaanse gerechten uit. Ik heb nl een aantal Italiaanse kookboeken meegenomen en doorgespit. Het broodbakken is mislukt waarschijnlijk te weinig water (bleek nog een plastic bekertje in de maatbeker te zitten).

2012/01/20

Tootsie verkent de omgeving

Tootsie verkent de omgeving van villa Tra Le Colline.

Op vrijdagochtend is het nog zonnig, en Tootsie gaat voor het eerst naar buiten om de boel te verkennen. ‘s Middags wordt het bewolkt en miezerig. Zelf foccacia gemaakt op z’n Calabrisch met olijven en sinaasappel.

2012/01/21

Op zaterdag regent het nog steeds. We besluiten een kacheltje te kopen. We gaan naar Soverato maar vinden het kacheltje bij de supermarkt niet geweldig. Nog wat boodschappen meegenomen (wijn e.d.). Daarna wat rondgereden. In Soverato rondgelopen, en verder naar het schattige dorpje Badolato. Gelukkig redelijk weer intussen. Via wat bergdorpjes weer naar de kust gereden en een radiator kacheltje van 1500 Kw gekocht.

2012/01/22

Uitrusten van een 12% helling van bijna 500 meter

Op zondag was het zonnig en warm. ‘s Middags gefietst om het even uit te proberen. Het is hier behoorlijk steil. Naar beneden gereden, door het dorp en weer omhoog. Toch 2 uur weg geweest.

2012/01/23

Over een geitenpad naar Santa Caterina dello Ionio Marina

Op maandagochtend bewolkt en een spatje regen . ‘s Morgens naar de markt. Blijken er een paar standjes met wat fruit te staan. Nog wat bij de winkel gehaald. Thuis gelunched en ´s middag over het geitenpad naar beneden gelopen. Het was best warm. Ik natuurlijk uitgegleden in de modder. Via de weg terug omhoog gelopen. We kwamen mensen tegen die ons de dag ervoor hadden zien fietsen en stopten om dat tegen ons te zeggen. Iedereen spreekt alleen Italiaans dus dat is met handen en voeten maar het lukt.

2012/01/24

We worden op dinsdag wakker met zon maar er is geen electriciteit. Gelukkig hebben we gas zodat we toch thee en koffie kunnen zetten. Monique, de buurvrouw zou gisteren uit Nederland zijn aangekomen maar we hebben haar nog niet gezien. Om 1 uur staat ze voor de poort en kan er niet in i.v.m. de elctriciteitsproblemen. De storing zal tot half 4 duren. Monique komt bij ons lunchen dus eenvoudig wat salade en brood met kaas. Zij was gisteravond laat aangekomen. Er wordt gestaakt door vrachtwagenchauffeurs en is onder politiebegeleiding naar de weg gebracht. De makelaar die hun en ons huis gaat verhuren zou vandaag komen maar kan er niet doorheen komen. Ook de pompstations zijn dicht en de winkels worden niet bevoorraad tot vrijdag. Gelukkig genoeg eten in huis dus we houden het nog wel even uit. Proberen het ´s avond warm te krijgen. ´s Avonds heeft Ruurd buikkrampen. Waarschijnlijk van die heerlijke olijven.

2012/01/25

Woensdag heerlijk zonnig maar het gaat steeds harder waaien. We stormen uiteindelijk weg bij een behoorlijk koude wind. Het huis is bijna niet warm te stoken. Als Ruurd de verwarming in de slaapkamer aanzet slaan de stoppen door.

2012/01/26

In de zon uit de wind

Ook donderdag zonnig en nog veel wind. Uiteindelijk kunnen we in een heel klein hoekje een beetje uit de wind zitten. Het is dan heerlijk warm in de zon. Binnen is het koud het radiatorkacheltje en de open haard weer aan.

Epiloog

Morgen naar de markt in Soverato.
Kijken uit naar de bezoek van Reint, Ilse en Beau. Die komen a.s. zondag.

Category(s): Calabrie, Overwinteren

2 Responses to Logboek Calabrie deel 1

Manuela Bazen says:

Gelukkig is het nu beter weer en hebben jullie hopelijk het kacheltje niet meer nodig!

Groetjes van ons allemaal

Gideon Verboom says:

Heel leuk om te lezen en om te zien.
    Kijk uit naar de volgende aflevering.